Terug naar overzicht

Herstellen offshore-warmtewisselaar

Een offshore-warmtewisselaars hadden corrosieschade opgelopen. De bestaande titanium bussen hadden ernstige bimetaalcorrosie veroorzaakt op de koolstofstalen eindplaatoppervlakken. Om de apparatuur te herstellen was er onderhoud aan de eindplaten en bussen nodig.

De klant had drie mogelijkheden die de offshore-warmtewisselaar konden herstellen. 1. Beide eindplaten vervangen. 2. Nieuwe titanium bussen monteren. 3. De eindplaten repareren en beschermen met Belzona. De eerste twee opties zijn vrij prijzige opties. Daarbij is de eerste optie tijdrovend en de tweede optie is slechts een tijdelijke oplossing.

De keuze viel op optie drie, de eindplaten werden beschermd met een Belzona coating. De applicatie van de coating werd uitgevoerd in overeenstemming met Belzona System Leaflet HEX-03. Na verwijdering van de bestaande titanium bussen werden de eindplaten gestraald tot SA 2,5 en 75µm oppervlakteprofiel. Alle gecorrodeerde gebieden werden in fasen opnieuw opgebouwd met Belzona 1511 Super HT Metal. De eindplaten werden voorzien van een Belzona 1391S coating. Deze werd aangebracht in 2 lagen van 375µm. Vervolgens zijn de nieuwe bussen aangebracht/geïnstalleerd met Belzona 1391 Ceramic HT met behulp van op maat gemaakte vormen.

De oplossing van Belzona bleek zeer kosteneffectief en de apparatuur werd binnen een week gerepareerd en teruggebracht naar de klant. Dankzij de beschermende coating is de levensduur van de warmtewisselaar aanzienlijk verlengt.